marți, 5 martie 2013

iarna, nu-i ca vara


Am un prieten profesor universitar, printre primii posesori ai unei masini romanesti inainte de 1989, vorbesc printre primii care si-au achizitionat masina autohtona in 1970, dacia 1300L ( de la lux). Incep prin a spune asta pentru ca de cate ori vorbesc cu dansul  isi aduce aminte cu nostalgie ce mandru era de masina sa la vremea respectiva si se mai mandreste ca la vremea aceea a reusit printre altele sa o echipeze si cu cauciucuri Michelin, de unde, numai dansul stie. Prin cunostinte, imi spune, ca atunci se putea orice numai sa fi cunoscut persoana care trebuie. Imi vine sa rad pentru ca eu de abia la 25 de ani am aflat de firma acesta, cand m-am gandit sa-mi iau si permis de conducere, dupa care mai tarziu am intrat si eu pe net in cautare de masina, de cauciucuri iar unul dintre prieteni m-a indrumat sa intru si  pe siteul  www.michelin.ro daca vreau ceva deosebit, dar puterea mea de cumparare nu mi-a permis sa achizitionez cauciucuri de acolo, poate intr-un viitor apropiat o sa o fac, poate vin vremuri mai bune.  Stiu ca cea mai importanta componenta a masinii o reprezinta cauciucul, el de fapt transmite energia motorului pe sol, cu cat sunt mai bune, de caliate, adaptate si sezonului cu atat masina se comporta asa cum o “comandam” noi din interior. Luand la analizat diferenta dintre cuciucurile de iarna si cele de vara, eu personal nu stiu din punct de vedere al fabricatiei din ce sunt fabricate, doar stiu ca cele de iarna sunt facute dintr-un compus care la temperaturi foarte mici nu-si pierde din elasticitate dandu-le astfel posibilitatea de a avea aderenta la gheata, zapada. Cele de vara, folosite iarna, devin efectiv rigide, precum pietrele, folosesc aceasta asemanare pentru ca ma gandesc la rotile de la vechiul car, din piatra, imaginatia mea mi-o i-a inainte si ma gandesc la un Ferrari cu roti de piatra, cam asa se comporta un cauciuc de vara folosit iarna, adica aderenta ….ioc, dar un Ferrari cu cauciucuri michelin ? deja e o imagine de masina care are tot cei trebuie. Specialistii spun ca in cazul unui autoturism standard, care rulează cu 100 km/h pe un drum ud, la o temperatură exterioară de 20 grade Celsius, distanţa de frânare cu anvelope de iarnă va fi de 72 de metri, iar cu anvelope de vară, de 69 metri iar dacă temperatura scade sub 7 grade Celsius, vehiculul cu anvelope de iarnă se va opri în 67 de metri, iar cel cu anvelope de vară în cel puţin 71 de metri. Un automobil similar, care circulă cu 50 km/h pe un drum acoperit cu zăpadă, va fi ajutat de cauciucurile de iarnă să se oprească în 35 de metri, în timp ce, cu anvelopele de vară, maşina va frâna în 43 de metri. In traficul obisnuit, conteaza si 30 cm, nu mai vorbesc de metrii, cred ca toti soferii au trecut prin diferite situatii in care au realizat ce inseamna diferenta dintre cauciucurile de iarna si cele de vara. Personal mi s-a intamplat sa fiu intr-un an la sfarsitul lui  martie la un curs de specializare, la Brasov, era vremea super, primavara autentica cel putin in oras, urme de iarna, deloc. Dupa ce am iesit de la cursuri, eu si un coleg am zis sa dam o fuga pana in Sinaia sa ne folosim plecarea de acasa si in scopuri “personale” asa ca dusi am fost. Dupa ceva timp s-a innourat si a inceput sa fulguie, putin cate putin pana s-a albit pamantul, masina mea era cu cauciucuri de vara, colegul spunea ca ar trebui sa plecam, eu spuneam ca e mai bine la restaurant, cert e ca atunci cand m-am suit la volan, a fost prima data cand masina nu ma asculta, dar deloc, se ducea unde voia ea, nicidecum unde voiam eu. Am evitat cu greu sa nu lovesc alte masini, la un moment dat colegul s-a folosit de brate (aveam Matiz, era usor), sa nu avariez o masina parcata, am oprit, m-am dat jos si l-am rugat pe el sa o conduca, avea experienta mult mai mare, mie imi tremurau genunchii si nu ma mai simteam in stare sa ma mai urc la volan. Si acum parca traiesc acel sentiment de neputiinta in fata unei masini care pana in momentul respectiv facuse doar ce voiam eu, nu imi venea sa cred ca nu poate fi controlata, sau putea dar foarte greu.  Data viitoare o sa va povestesc o alta aventura dar la data respectiva cu cauciucuri corespunzatoare, deja episodul acela e de lauda, bine, nu pntru mine, ci pentru cum s-a comportat masina, aaaaaaa, am si eu un pic de lauda, ca I-AM  LUAT ce-i trebuie !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu