luni, 11 martie 2013

Indicii anvelopelor


Saptamana trecuta tocmai ce povesteam despre situatia cand am fost prins de un strat subtire de zapada cu anvelope de vara, fiind si incepator  mi-am invatat prima lectie legata de importanta cauciucurilor. Dupa statistica celor de la http://www.michelin.ro/ : 70% accidente se intampla pe drumuri uscate,  60% accidente se întâmplă în zonele urbane la viteză redusă,  75% din accidente se intampla pe drumuri drepte, 99% din accidente pe drumuri umede se întâmplă atunci când nu există foarte puţina adâncime de apă,  25% din accidente se intampla in  curbe, dintre care 50% se întâmpla atunci când e umed. În timp ce acesta este un procent relativ redus de accidente,  in general   este grupul de accidente cu daune mai mari şi cele mai multe victime de accidente. Cu aceste precizari am inceput sa ma documentez si mai mult despre cauciucuri deoarece calitatea acestora  se regaseste in : 1) siguranta pasagerilor, 2) longevitate, adica durata mare sau mica de viata a acestora, implicit cu repercursiuni in bugetul cumparatorului, durata mare de viata, inseamna si economie la portofel, ca sa nu mai vorbim si din punct de vedere ecologic  si 3) economia de carburant, tot cu urmari placute  la consumator.  Acestea fiind evidente am inceput sa privesc mai atent ce scrie pe o anvelopa, sunt atatea cifre si litere dar nu am stiut ce inseamna toate, decat cele, evident,  pe care le stiu mai toti soferii  175/65 R 14 86 H, bine primele date le stiam si eu, 65=latimea sectiunii in milimetri, 175=procentul din latime care constituie talonul (adica inaltimea) cauciucului, R=arata modul de constructie al cauciucului, in acest caz radial, 14=diametrul jantei in toli, dar nu stiam si de celelalte doua valori:  86=indice de greutate - este un cod numeric  asociat cu greutatea maxima pe care o poate suporta o anvelopa (cu exceptia greutatilor la viteze de peste 210 km/h) la o viteza indicata de Indicele de Viteza in conditiile de exploatare specificate de producatorul anvelopei, iar H=indice de viteza -reprezinta viteza maxima la care anvelopa poate transporta o sarcina corespunzatoare propriului Indice de Sarcina (cu exceptia sarcinilor la o viteza peste 210 km/h) in conditiile de exploatare specificate de producatorul anvelopei.  Tot pe o anvelopa  normala mai putem gasi alte perechi de litere si pot fi : M+S= noroi si zapada, anvelope de iarna/tot timpul cu o tractiune superioara in conditii de noroi si zapada, si acestea cred ca le stiu majoritatea dar mai sunt si anvelopele cu ghinturi care prezinta o litera in plus, “E” (M+SE), BSW= pereti laterali negri (Black SideWall), WSW:= pereti laterali albi (White SideWall), OWL=scris lateral alb (Outline White Lettering), E4= anvelopa aprobata conform regurilor ECE, numarul indica tara aprobatoare, 030908=numarul de aprobare al anvelopei,  TL= lipsita de camera de aer, TT=cu camera de aer, Made in=tara de productie, B= curea in diagonala sub suprafata anvelopei, anvelope pentru motociclete (ex: 150/70 B 17 69 H),  SFI=model lateral spre interior; in interiorul anvelopelor asimetrice, SFO= model lateral spre exterior; in exteriorul anveloperlor asimetrice,  TWI=indicator de uzura – un dispozitiv in profilul principal al anvelopei ce arata cand cauciucul este uzat maxim si trebuie inlocuit, SL= sarcina normala (Standard Load) – anvelopa pentru utilizare si sarcina normala, XL=sarcina Mare – anvelopa pentru sarcini mari,  RF=anvelope intarite.  Sageti, unii producatori de cauciucuri aleg modele ale suprafetei de rulare al caror design se comporta mai bine daca se rotesc intr-o anumita directie (in sensul acelor de ceasornic sau invers), astfel de anvelope au sageti ce indica directia de rotatie cand autovehicolul se deplaseaza inainte.  Pe cauciuc se mai poate identifica si un cod de trei cifre care arata luna si anul in care a fost fabricat cauciucul. De exemplu,  078 inseamna ca anvelopa a fost fabricata in iulie 1998. WAW, cat de multe sunt si toate sunt importante in cunoasterea anvelopei, cel e mai deosebite mi se par cele doua : indicele de  greutate si indicele de viteza, asa am ajuns la concluzia ca o mașină performată are nevoie de o anvelopă performantă.  Vorbind de masini performante, vorbim de masini cu cel putin 200 de cai putere, masini care ruleaza la peste 200 km la ora, conform acestui tabel, se poate vedea ca masinile performante au coduri de la minim H spre Y.
Cod
Viteza maxima km/h
mph
Cod
Viteza maxima km/h
mph
N
140
87
V
240
149
P
150
93
W
270
168
Q
160
99
(W)
Peste 270
Peste
168
R
170
106
Y
300
186
S
180
112
(Y)
Peste300
Peste 186
T
190
118



H
210
130



Adevarul  e ca nu poti pune pe o masina performanta care trece de 240 km/h  anvelope de slaba calitate, iti bati joc de masina, e ca si cum ai purta un costum de  2000 euro si te-ai incalta cu adidasi , nu se face asa ceva, mai grav e in cazul masinilor performante pentru ca ele costa de la zeci de mii de  euro in sus  nu se cade sa le “incalti” cu orice anvelope ci de la http://www.michelin.ro/ .   De fapt, o anvelopa  este un compozit (întăriri de textile şi de metal cu compuşi de cauciuc) care afecteaza puternic  contactul  vehiculului cu solul și ale căror performanţe depinde de procesul de fabricaţie şi instalarea pe vehicul. Anvelopele  în sine sunt supuse la o întreagă serie de teste obiective şi subiective pe maşini sau pe pistă, aceste teste ajuta  pentru a evalua punctele sale forte şi punctele slabe în domenii de performanţă de tracţiune (suprafaţă uscată, umedă de suprafaţă şi zăpadă), uzura, zgomot, confort, manipulare, anduranţă şi rezistenţă de rulare. Alte măsuri de performanţă utilizate sunt camerele izolate fonic pentru zgomot, banci de testare vehicul, aparate pentru măsurare dinamica.  Celalalt indice este de greutate, o sa va prezint doar cateva valori pentru masini mari, pentru o imagine clara a faptului ca si acest indice conteaza foarte mult in raport cu performanta  anvelopei.
cod
Greutate in kg
cod
Greutate in kg
112               
1120
119               
1360
113               
1150
120
1400
114               
1180
121
1450
115               
1215
122
1500
116               
1250
123
1550
117               
1285
124
1600
118               
1320
125
1650
Masinile performante cu 200-300 cai putere au greutati in gol de la 1200-1300 kg in sus, iar functia principala a unui cauciuc este aceea de a ajuta la deplasarea greutatii autivehiculului. Prin urmare, este foarte important ca presiunea aerului din interiorul sau sa se mentina la nivelul corect. Daca un cauciuc este umflat mult prea tare, acest lucru va duce la uzura sa neregulata si rapida, daca un cauciuc nu este umflat la presiunea corecta se poate ajunge la deteriorarea structurii cauciucului si implicit la accidente.   
Se intelege faptul ca pentru a avea performante de top trebuie sa o dotezi cu anvelope performante pentru ca daca te duci fara mila in zona rosie a turomentrului rezultatul este imediat vizibil atat pe acul vitezometrului cat si la nivelul adrenalinei soferului. DRUM INTINS, FARA EVENIMENTE !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu